Prelungirea perioadei de implementare a proiectului SIPOCA 53 până la data de 27 iunie 2022
Decizia prelungirii duratei de implementare a proiectului a fost luată având în vedere demararea contractului privind dezvoltarea SMIA (Sistemul Informatic de Management Integrat al Audierilor) în perioada stării de urgență (COVID-19), urmată de starea de alertă. Astfel, unele activități prevăzute în primele luni de implementare au fost derulate cu întârziere şi cu mari eforturi. În contextul restricţiilor legale impuse, multe activităţi au fost realizate online.
Având în vedere că softul dezvoltat nu poate suporta erori, fiind vorba de implementarea unor prevederi legale în domeniul penal, analiza derulată şi etapele legate de programare au fost decalate, ceea ce a dus si la decalarea activităţilor subsecvente: testarea aplicatiei şi formarea utilizatorilor finali.
În acest moment, în cadrul A.1.2 – Organizarea si desfasurarea sesiunilor de training (…), se desfășoară cursurile de formare pentru cei 70 de specialiști IT şi instruirea pentru cei 600 de procurori și grefieri.
În contextul epidemiologic actual, activitățile de formare profesională se desfășoară cu respectarea normelor în vigoare, iar acest aspect generează întârzieri în cadrul activităților de formare. Au fost demarate formările pentru specialiştii IT şi utilizatorii finali, însă restricţiile în vigoare legate de COVID19, precum şi situaţiile de îmbolnăviri apărute pe parcursul activităţilor de formare au generat şi întârzieri.
Solicitarea prelungirii perioadei de implementare a proiectului cu 6 luni, de la 53 la 59 de luni, s-a făcut în vederea finalizării tuturor activităților, obținerea rezultatelor și atingerea indicatorilor.
În luarea deciziei de prelungire a duratei de implementare s-a avut în vedere faptul că SIPOCA 53 este un proiect național strategic, cu impact major asupra sistemului judiciar. Documentarea aprofundată realizată în timpul implementării proiectului, legată de modalitatea de creare a sistemului de management al audierilor, a arătat că la nivelul Uniunii Europene încă se lucrează intens pentru implementarea acestui tip de management al audierilor la nivelul parchetelor: în Estonia, stat cu un înalt grad de informatizare, managementul audierilor la parchet era în etapa finală de testare, iar în Spania există un sistem funcțional, însă sistemul judiciar este diferit, astfel încât audierile se realizează, la fel ca și urmărirea penală, de către un judecător de instrucție.