Biroul de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PÎCCJ) este abilitat să aducă la cunoştinţa publicului următoarele:
În cursul zilei de azi, 27 iunie 2022, a avut loc, la București, Conferința finală a proiectului ”Întărirea capacității Ministerului Public de punere în aplicare a noilor prevederi ale codurilor penale în domeniul audierilor”, organizată de PÎCCJ, în calitate de beneficiar. Obiectivul proiectului l-a constituit dezvoltarea unui sistem informatic integrat de management al audierilor (SMIA) pentru uzul procurorilor și grefierilor, care urmează a fi pus în funcțiune la nivel național în toate structurile teritoriale de parchet.
În alocuțiunea de deschidere a evenimentului, procurorul general al PÎCCJ, Gabriela Scutea, a arătat că prin rezultatul principal al acestuia proiect s-a dorit asigurarea eficientizării și modernizării metodelor de lucru utilizate în cadrul activității de urmărire penală în materia audierilor. Astfel, a subliniat procurorul general al PÎCCJ, SMIA este menit să răspundă atât cerințelor de ordin procedural, cât și unei nevoi de simplificare a muncii procurorului, de reducere a timpului alocat parcurgerii unor proceduri, fiind un instrument cu cât mai multe funcționalități și automatizări, simplu de utilizat, pe care procurorul să-l poată gestiona în urma unei instruiri minimale, iar personalul IT să-l poată administra eficient. În același context, Gabriela Scutea a precizat că dispoziţiile legale privind obligativitatea înregistrării unor audieri trebuie să prindă conţinut.
Prezentarea proiectului a fost făcută de către procurorul Romulus Varga, coordonatorul grupului de lucru implicat în implementarea proiectului SIPOCA 53, precum și de către Cristina Petre, managerul de proiect, care a detaliat și problematica temelor orizontale în proiectele finanțate din Fonduri Structurale. Au fost menționate o parte dintre cele mai importante obiective atinse în cadrul proiectului, respectiv:
- Dezvoltarea unui sistem IT inovativ, modern, printre puținele existente la nivel UE, pentru transparentizarea unor acte de urmărire penală;
- 241 de unități de parchet și două centre de date au fost dotate cu echipamente hardware performante pentru camere de audiere fixe și mobile;
- Instruirea a 748 de procurori, grefieri, specialiști, inclusiv viitori formatori.
Totodată, dezvoltatorul sistemului IT a prezentat un demo cu principalele funcționalități și impactul acestora asupra activităţii de urmărire penală.
La eveniment au participat reprezentanți ai Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului de Interne – Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, Inspectoratului General al Poliției Române – Direcția de Investigare a Criminalității Economice și Direcția de Investigații Criminale, Serviciului de Telecomunicații Speciale, procurori cu funcții de conducere din cadrul Ministerului Public, procurori și grefieri din cadrul PÎCCJ, membrii echipei de proiect.
Informații de background:
Beneficiar: Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție
Obiectivul specific POCA: 1.3 Dezvoltarea și implementarea de sisteme standard și instrumente moderne și eficiente de management la nivelul instituțiilor din sistemului judiciar
Obiectivul proiectului: Dezvoltarea unui sistem IT pentru realizarea audierilor persoanelor și identificarea persoanelor și obiectelor (art. 110 al. 5 Noului Cod de procedură penală – NCpp, art. 111 alin. 4 NCpp, art. 123 al. 2 NCpp, art. 129 al. 4 NCpp, art. 134 alin. 6 NCpp, art. 135 alin. 3 NCpp )
Data de începere: 27 iulie 2017
Durată: 59 luni
Data de finalizare: 27 iunie 2022
Valoarea totală: 54.785.517,47 lei. Aceasta sumă este defalcată după cum urmează:
– 46.010.993,85 lei – fonduri europene nerambursabile FSE (Fondul Social European)/ aprox. 84% din buget
– 8.774.523,62 lei – contribuție proprie de la bugetul de stat /aprox. 16 % din buget
Rezultate:
- Realizarea Sistemului informatic de Management Integrat al Audierilor
- Organizarea şi desfășurarea sesiunilor de instruire pentru administratorii şi utilizatorii finali ai noului sistem informatic de management integrat al audierilor, precum și organizarea a 3 sesiuni pentru formare de formatori – în total 748 participanți
Date de contact:
E-mail: presa@mpublic.ro
Website: www.mpublic.ro
Adresă: B-dul Libertăţii nr.14, Sector 5, Bucureşti, cod poştal: 050706